tirsdag 21. juli 2015

Bunader til ugene

Jeg har lenge hatt lyst til å sy bunader til ungene, men ikke helt hatt ånden over meg.
Men i år var Henrik sin for liten, og jeg likte ikke de som var til salgs i butikkene.
Så da hev jeg meg rundt. Spørsmålet var hva skulle jeg sy av?
Ull er så dyrt (og varmt), og brokaden jeg fant likte jeg ikke.
Så da ble løsningen å tenke alternativt.


Elines vest er sydd av en gardin fra Kid, i en fin lys grå farge.
Skjørtet er sydd i twill fra Stoff&Stil.
Skjørtet er sydd med folder fremme og rynker bak.
Pyntebånd både på vesten, beltet og nede på stakken.
Vesten holdes sammen med hekter.
 

 Henriks nikkers er sydd i twill fra Stoff&Stil, med pyntebånd nede på vrangborden.
Vesten er sydd av samme gardin fra Kid, samt fløyel og bisebånd i front, og sateng i ryggen.
Hele vesten er foret. Henriks vest var det som tok mest tid. Jeg brukte den gamle vesten som mal, da jeg likte utseendet på den.Slike knapper koster flesk, så de sprettet jeg av den gamle bunaden. 
(av nikkersen som hadde så mange knapper, at når jeg hadde tatt de jeg trengte, så var den fortsatt fullt brukbar. Og da hadde jeg tatt 10 knapper!!)


Vi fikk god anvendelse av disse i år, da vi har vært i 5 konfirmasjoner, pluss 17.mai.
Så får vi se om de passer til neste år. Det som kanskje står i fare for å være for lite til neste år, er nikkersen til Henrik, og det var det som var enklest å sy. Så da får vi sy en ny.

Klem,
Lise

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...